Proč je hra pro děti tak důležitá?

Publikováno: 21. 5. 2025

Hra je jedním z nejpřirozenějších způsobů, jak se děti učí a poznávají svět. Umožňuje jim zkoušet si různé sociální role, učit se novým dovednostem a hledat své místo ve společnosti. Ale co vlastně hra je – a proč je tak zásadní nejen pro děti, ale i pro nás dospělé?

Co vlastně znamená hra?

Každá hra má určité společné znaky, které z ní dělají víc než jen zábavu:

1. Dobrovolnost – Hra jako svobodné rozhodnutí

Dítě si hru vybírá samo a samo určuje její průběh. Pokud ho hra přestane bavit, jednoduše ji ukončí. Nutit dítě ke hře nedává smysl – ztrácí tím její podstatu a kouzlo. Děti hrající si z donucení nejsou hráči, ale spíše pozorovateli.

2. Cesta je důležitější než cíl

U hry nejde primárně o výsledek, ale o samotnou činnost. I když má hra nějaký cíl, je vnímán jako součást celé činnosti, ne jako jediný důvod se do hry zapojit. Když tedy dítě staví věž z kostek, nedělá to kvůli hotové stavbě – ale kvůli radosti ze stavění.

3. Pravidla, která dávají smysl

Hráči si pravidla určují sami, nebo se na nich domluví. I malé děti se dokážou domluvit na pravidlech jednoduché hry – a pokud se dohodnou, mohou je klidně v průběhu měnit.

4. Hranice reality a fantazie

Součástí hry je kreativita a představivost. Ve hře může být obyčejná deka domečkem nebo třeba banán telefonem :).

5. Hra není jen pohyb – ale ani jen klid

Dítě potřebuje prostor jak pro aktivitu, tak pro chvíle klidu. Pokud cítí tlak na výkon (např. „postav větší věž“), přestává se soustředit na hru samotnou. Tlak na výkon tedy není ideální pokud si hrajeme, nebo se snažíme naučit něco nového. Naopak může být užitečný třeba při tréninku sportu.

Jak se malé děti učí hrou?

Psychologové jako Jean Piaget nebo Sara Smilansky popsali čtyři základní typy dětských her:

1. Funkční hra

Začíná už v kojeneckém věku. Dítě opakovaně upouští předmět, třese chrastítkem, bouchá rukama. Je to způsob, jak se naučit kontrolovat vlastní tělo a objevovat okolní svět. Když miminko opakovaně shazuje lžičku ze stolu a čeká, až ji zvednete, nejde o zlobení – ale o hru.

2. Konstruktivní hra

Objevuje se kolem dvou let. Děti začínají používat předměty k vytvoření něčeho nového – staví hrad z kostek, malují, nebo vytvářejí objekty z modelíny. Tento typ hry rozvíjí kreativitu, jemnou motoriku a schopnost řešit problémy.

3. Symbolická hra

Objevuje se kolem druhého roku věku. Zahrnuje používání objektů, akcí nebo myšlenek k reprezentaci jiných objektů. Děti si hrají „na něco“ – medvídek je miminko, hrnce jsou bubny. Právě v této fázi nejvíc zapojují představivost a napodobují okolní svět.

4. Hry s pravidly

S věkem přichází schopnost dodržovat pravidla. Děti začínají hrát jednoduché deskové hry nebo si samy vytvářejí vlastní pravidla. Tento typ hry rozvíjí logiku, spolupráci i schopnost zvládat prohru.

Proč je hra pro děti klíčová?

Hra je klíčovou součástí dětského vývoje, která mu napomáhá hned v několika oblastech:

Podporuje sociální růst

  • Dítě si zkouší různé role a hledá svou identitu
  • Učí se empatii, řešit konflikty, spolupracovat a komunikovat

Posiluje vztah k sobě samému

  • Rozvíjí sebevědomí a samostatnost
  • Dává dítěti pocit kontroly nad situací
  • Učí ho sebeovládání

Uvolňuje napětí a stres

  • Hra slouží jako prostředek k relaxaci
  • Dítě může ventilovat emoce a zpracovat zážitky

Je prostředkem k objevování světa

  • Dítě se při hře učí, zkouší nová řešení
  • Experimentuje a dělá si vlastní zkušenosti

Podporuje kreativitu

  • Rozvíjí schopnost hledat neobvyklá řešení
  • Dítě objevuje, co ho baví a co mu jde

Hra není jen zábavou, ale i klíčovou součástí lidského vývoje. Pomáhá nám učit se, rozvíjet kreativitu, sociální dovednosti i schopnost řešit problémy. Každý typ hry – od funkční přes konstruktivní až po symbolickou a hry s pravidly – má své místo v dětském i dospělém životě. Její svobodná povaha a zaměření na proces spíše než na výsledek, ji činí nenahraditelným nástrojem k učení, sebepoznání i prohlubování vztahů.

Hra je tím nejpřirozenějším způsobem, jak objevovat svět – ať je nám pět, nebo padesát.

Zaujal vás tento článek? Pro více podobných článků sledujte náš blog a nezapomeňte nás také sledovat na našich sociálních sitích, Facebooku a Instagramu.

O nás

Jsme Sarah a Liliana. Založily jsme Mary Poppins Agency, abychom rodinám pomohly najít nejen profesionální, ale i laskavou a respektující chůvu. S naším skvělým týmem propojujeme rodiny s těmi pravými pečovatelkami. Sdílíme zde rady a tipy, které vás mohou inspirovat.

Naše nejnovější články:

Sledujte nás: