Hlídání dětí zajímá jak firmy, tak lidi pracující v home office

Školy zavřené, rodiče jsou v zaměstnání. Co s dětmi, když práce z domova není možná?

„Běžně pracuji jako finanční poradkyně,“ říká Jana, která se teď na minimálně dva týdny přestěhovala do relaxační místnosti, jež jindy slouží na pražském Andělu redakcím vydavatelství MAFRA. Schůzky s klienty v době epidemie přirozeně odpadají. A tak má čas pomáhat jako chůva pro agenturu Mary Poppins. S další kolegyní, zdravotní sestrou v penzi, se dělí o zábavu i výuku několika dětí různého věku.

„Starší děti dělají školní úkoly, ale právě s nimi jim nepomáháme, protože to supluje školní výuka a vyžadují to jak jejich rodiče, tak přirozeně učitelé,“ říká chůva a dodává, že pokud se jedná o vysloveně domácí úlohu, může ji zkontrolovat, aby odlehčila rodičům.

Zvýšená poptávka po hlídání dětí v hlavním městě je nyní hlavně od firem, které potřebují zajistit chod. „I když pracujeme primárně v Praze a v blízkém okolí, máme nyní velkou poptávku i ze strany mimopražských firem,“ vysvětluje Sarah Asfourová, jednatelka hlídací agentury Mary Poppins. Firmy objednávají chůvy do dětských koutků pro omezený počet dětí. V těchto týdnech odpadly požadavky na vyzvedávání dětí ze školy, naopak přibylo celodenní hlídání v rodinách. Překvapivě i v případě, že jsou rodiče v režimu home office. Protože mnozí jsou i doma stejně vytížení a těžko se jim ladí práce a celodenní hlídání malého dítěte.

„Celodenní péče o děti v domácnostech klienta je nyní častěji poptávaná i pro starší děti,“ říká jednatelka agentury Mary Poppins. Důvod? Je nutné se aktivně věnovat výuce, která je pro plně pracující rodiče časově neskloubitelná.

O pomoc žádají lidé i v jiných městech. Když nezůstali kvůli zavřené práci doma, musí se i oni postarat o své menší ratolesti. „Předminulý týden, to se všechno teprve rozjíždělo, se ozývali především rodiče dětí ve školním věku,“ řekla deníku Metro Iva Hovězáková, jednatelka agentury Chůvička Brno. Jenže minulý týden začaly dveře zavírat i mateřské školy a mezi zájemci o hlídání jsou ti, kteří mají doma předškoláky. „Všeobecně se jedná nejčastěji o klienty, kteří naše služby už využívali. Nových zájemců je méně, protože hodně lidí opravdu zůstává doma na home office,“ vysvětluje Hovězáková.

Jedním z pochopitelných důvodů, proč nemají lidé o služby na domácí hlídání dětí zájem, je obava. „Řada lidí se zcela izolovala od okolí, nechce si domů nikoho pouštět s ohledem na riziko nákazy,“ doplňuje jednatelka brněnské „hlídací“ agentury.

Agentury, které i nyní zajišťují hlídání dětí, využívají často vedle zkušených chův také zdravotnice nebo ženy s pedagogickým vzděláním. „Naše chůvy mají nastudovaný Etický kodex chůvy a zásady první pomoci,“ říká Sarah Asfourová, jednatelka firmy Mary Poppins.

Zdroj: METRO